Futómű beállítás 40 év tapasztalattal!
A futómű beállítás befolyásolhatja a gumiabroncsok igénybevételét és kopását. A legtöbb gépjárművön úgy tervezték meg a normál beállítást, hogy a minimumra csökkentse az igénybevételt és a maximumra növelje a járművezető és az utasok kényelmét. A 4 kerék megfelelő futómű beállítása csökkenti a gumiabroncsok kopását, segít növelni azok élettartamát és teljesítményét és javítja az üzemanyag-takarékosságot. Ezen kívül javítja a vezethetőséget és a menetbiztonságot a kormányzási és iránytartási problémák csökkentésével.
KERÉKÖSSZETARTÁS
KERÉKDŐLÉS
UTÁNFUTÁS
Furcsa zajt hall vezetés közben? Nyikorog a fék? Kopog a futómű? Mi kiderítjük, hogy mi hiba forrása!
Szerkezeti átvizsgálást követő futómű geometria műszeres ellenőrzése.
Ha a jármű futóműve nem sérült, a tökéletes komfort és menetstabilitás, illetve a rendellenes gumikopás elkerülése érdekében gyári alaphelyzetbe állítjuk azt. A futómű alkatrészeinek cseréjét követően muszáj beállítást végezni.
MIKOR KELL ELLENŐRIZNI A FUTÓMŰ BEÁLLÍTÁSÁT?
Ha azt veszi észre, hogy a gépjármű vízszintes úton jobbra vagy balra húz, amikor egy másodpercre leveszi a kezét a kormányról, el kell hoznia a gépjárműt a SPUR Autószervizbe futómű beállításra. A művelet során beállítjuk az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést. A gumiabroncsok rendellenes kopását okozhatja, ha a futómű nincs megfelelően beállítva. Az időben elvégzett futómű beállítással pénzt takaríthat meg!
MINDIG ELLENŐRIZTESSE A FUTÓMŰ BEÁLLÍTÁST, HA:
- a kerékkel nekiütközött valaminek (járdaszegély, kátyú…).
- azt veszi észre, hogy a gumiabroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak.
- kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztal.
- a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik;
- a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után.
- vagy a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben.
- új gumiabroncsokat vásárolt és szeretné, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak.
- kicserélték a felfüggesztést vagy a kormánymű elemeit.
MIÉRT FONTOS A FUTÓMŰ BEÁLLÍTÁS?
A futómű beállítás befolyásolhatja a gumiabroncsok igénybevételét és kopását. A legtöbb gépjárművön úgy tervezték meg a normál beállítást, hogy a minimumra csökkentse az igénybevételt és a maximumra növelje a járművezető és az utasok kényelmét. A 4 kerék megfelelő futómű beállítása csökkenti a gumiabroncsok kopását, segít növelni azok élettartamát és teljesítményét és javítja az üzemanyag-takarékosságot. Ezen kívül javítja a vezethetőséget és a menetbiztonságot a kormányzási és iránytartási problémák csökkentésével.
MENNYI IDEIG TART A FUTÓMŰ BEÁLLÍTÁS ÉS MENNYIBE KERÜL?
A legtöbb elülső és hátsó futómű-beállítási probléma körülbelül 30 percen belül megoldható. A futómű-beállítás során ellenőrizzük a kerekek irányát és szögét a gépjármű gyártója által megadottakhoz képest.
A lengéscsillapító a futómű egyik legfontosabb szerkezeti eleme.
A lengéscsillapító feladata a rugózás által keltett lengések hatásos csillapítása, a lökésszerűen fellépő nagy rugólengések, az esetleges felütések megakadályozása, ezáltal a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. Minél hosszabb ideig válik el a kerék az úttesttől, annál nehezebb irányítani az autót, akár teljesen irányíthatatlanná válhat.
Rossz állapotú lengéscsillapítók miatt:
- a gumiabroncs fokozottan, egyenetlenül kopik
- a féktávolság akár 20%-kal megnő
- vizes úton megcsúszik a kocsi
- rossz a gépjármű úttartásra (kanyarban könnyen kisodródhat)
- nagyobb terhelés jut a többi futóműalkatrészre, ezért idő előtt tönkremehetnek
Ha járművén rossz menetviselkedést, a kormány szitáló mozgását, vagy a gumiabroncsok egyenlőtlen kopását tapasztalja, keresse fel szervizünket. A gépjármű teljes körű átvizsgálása során megállapítjuk a lengéscsillapítók elhasználódási fokát. Mivel a mozgó futóműalkatrészek és a gumiabroncsok idő előtt meghibásodhatnak, így elkerülheti azt, hogy a feltáratlan hibák miatt nagy anyagi kiadást igénylő javítást igényeljen gépjárműje.
A lengéscsillapító optimális működése a kiegészítő alkatrészek állapotától függ. Az esetek 80 %-ban a lengéscsillapítóval együtt a toronyszilentet, a toronycsapágyat is le kell cserélni, a rugókat is át kell vizsgálni. A lengéscsillapító rossz állapotát jelzi a szabálytalan, rendellenesen megkopott gumiabroncsok (kagylós kopás) lengéscsillapító felületi rozsdásodása lengéscsillapító testének deformálódása lengéscsillapítón olajszivárgás, olajfolyás megrongálódott csavarok, rögzítések.
JÓ TUDNI
-
Lengéscsillapító
Egy gépjárműben elöl is, hátul is két-két lengéscsillapító van beszerelve. A lengéscsillapító feladata a rugózás által keltett lengések hatásos csillapítása, a lökésszerűen fellépő nagy rugólengések, az esetleges felütések megakadályozása. A gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. A lengéscsillapító kiegészítő szerkezeti elemei a toronycsapágy, toronyszilent, a lengéscsillapító porvédő. A lengéscsillapítók nagy része a porvédő szakadása miatt megy idő előtt tönkre. A lengéscsillapító szára beszennyeződik, vizet kap, így berozsdásodik, emiatt a szimerint elkopik, az olaj elfolyik. A szakadt porvédőt ezért kell feltétlenül kicseréltetni. -
Kerékfelfüggesztés
A kerékfelfüggesztés összeköti a kerekeket az alvázzal, és a karosszériával. A jármű súlyát és a tömegerőket a kerekekre, a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erőit pedig a karosszériára viszi át. A futómű beállításának optimális értékeit a gyárak minden kocsitípushoz pontosan megadják. Ha a gyári előírásokat nem tartják be, illetve rossz a beállítás, a futómű és a gumiabroncsok idő előtt tönkremennek.
FUTÓMŰVEL KAPCSOLATOS FOGALMAK
-
Kerékdőlés
A kerék síkja a függőlegestől általában eltérő. A gépkocsi hossztengelyéhez képest a kerekek felső széle kifelé vagy befelé dől. A dőlés mértéke típusonként változik. Feladata a kerékcsapágyak egyirányú támasztása (a holtjáték korlátozása, a csapágy terhelésének és a kormányzási nyomatéknak a csökkentése). -
Kerékösszetartás
Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága az első tengely előtt és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte kisebb a távolság, akkor széttartásról van szó. A kerékdőlés hatására a kerekek a dőlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebből adódó igénybevételt csökkenti, illetve ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást. -
Csapterpesztés
A csapterpesztés hatására a kerék talppontja és a csapszeg képzeletbeli meghosszabbított alsó és felső gömbcsuklóvonala a talajon közelebb kerül egymáshoz, így a talajellenállás nyomatékának karja csökken, könnyebb lesz a kormányzás. A csapterpesztés szögértéke mindig nagyobb, mint a kerékdőlésé, ezért kormányzáskor a jármű megemelkedik, így visszakormányzáskor a kocsi saját tömege is segíti a vezetőt a kormány visszaforgatásában. -
Utánfutás
Elősegíti az egyenes úton való haladást. A csapszeg középvonalának elvi meghosszabbítása, pozitív dőlés esetén haladáskor megelőzi a kerék talppontját, vagyis a gépkocsit mozgató erő mintegy maga után húzza a kereket. Negatív dőlésnél a kerék megelőzi az erőhatást, azaz maga után húzza az autót, ezért fordulékonyabbak az első kerék meghajtású gépkocsik.
www.futomufehervar.hu
www.tumiishi.hu